A nagymarosiak többsége egyetért abban, hogy városunk a Dunakanyar szíve. Azokkal egységben, akiknek a szíve ezzel a szívvel együtt dobog, hiszek abban, hogy városunknak rangosabb helyet kell elfoglalnia a Dunakanyar-térség életében. Céljaim közt szerepel, hogy Nagymaros a Dunakanyar nagyobb súlyú településévé váljon.
Nem egy önkormányzati ciklusban, hanem hosszabb távon gondolkodom. Az előttünk álló időszak céljainak elérésének érdekében megkerülhetetlen feladatnak tekintem Nagymaros város jövőképének felvázolását. Az alábbiakban néhány kiindulási ponttal, „vázlattal” szolgálnék – a célok végleges meghatározásában a közösség segítségét fogom kérni.
Nagymaros város képzeletbeli arculata 2035 körül
Hosszabb távra tervezek, tehát lássuk, mik a jövőbeni vízióim: Nagymaros a középkor óta városiasan lakott település, környezeti, történelmi és kulturális adottságai különlegesek, csodálatosak és egyediek. A jövőben is az értékeihez igazodóan, azokat figyelembe véve és kímélve, vidékies hangulatú kisvárosként funkcionál. A lakosok helyben hozzáférnek azokhoz a minőségi közszolgáltatásokhoz, melyek egy kisvárosi rangú várostól elvárhatóak. Visszakerült a rendőrség, az okmányiroda, és újra működik a városi bölcsőde. Meglévő közintézmény – beleértve a gondozási központot is –, nem szűnik meg.
- A belterület közösségi közterei parkosítottak, jól karbantartottak, a leburkolt térfelületek részaránya visszaszorult – a zöldítések és az újrafásítások javára. Az önkormányzat kezelésében levő főbb utakat szegélyező fásítások történtek, az elődök gyakorlatát hagyományként követve, elsődlegesen vadgesztenyefák és platánok visszatelepítésével.
- A város állandó lakosainak száma beállt az 5500 fő körüli értékre. A meglévő közintézmények kapacitásai ehhez a lakosságszámhoz megfelelőek, nem igényelnek további bővítést. Viszont ezek korszerűsítő felújításukkal, városi ranghoz méltó minőségű szolgáltatást nyújtanak a lakosságnak.
- Új közintézményként Felső-mezőn megépült és magas kihasználtsággal már üzemel a városi sportcsarnok. Bevételei fedezik a fenntartási költségeit. Helyszínt ad a fiatalok számára sportolásra, nagyobb léptékű sport- és városi események megrendezésére.
- A közintézmények mindegyike energetikailag korszerű, működtetésük rezsiköltség-hatékony, emissziós kibocsátásuk a korábbi töredéke.
- A város központjában a parkoló gépjárművek okozta zsúfoltsági problémák felszámolásra kerültek. A teherforgalom a RÉV átkelésnél megszűnt, a kormányzati projekt keretében
- Vác város térségében újonnan megépült hídra terelődött át. A két part közötti személyi kishajózás egyben az élményhajózás lehetőségét is biztosítja.
- A „Halas” és a „Maros” étterem terület gépkocsi forgalomtól és -parkolástól elzárt területté vált.
- A benzinkútig terjedő Duna-part szakasz rekultiválva, a valaha volt fűzfás ligetek visszaállítva.
- Ezeket a területeket visszaadtuk a sétálni, a táj szépségében gyönyörködni kívánóknak.
- Nagymaros belterülete a 2020-as évek közepéhez képest zöldebb, levegője egészségesebb.
- A gépkocsi forgalomtól lecsendesedett Fő tér és környező utcái a felújított Kálvária-dombbal együtt ó városias – történelmi hangulatot árasztanak, ehhez illeszkedően a város múltját, a valaha volt lakosság életét bemutató kiállításokkal, a múlt gasztro kultúráját is bemutató éttermekkel.
- A szombati termelői piac, mint helyi látványattrakció kivételével a történelmi központ a csendes séták és elmélkedések helyszíne.
- A város kulturális életét a visszaállított Művésztelep és annak kiállításai gazdagítják. Nagymaros felkapott hellyé vált az egyedi és minőségi kulturális események megrendezésére. A kulturális élet gazdagsága, a Börzsöny és Pilis hegység közelsége, a dunai szakasz szépségével együtt vonzóvá teszi a várost a minőséget kereső (hangsúlyozottan nem tömeg-) turizmus számára.
- A Fekete Sas szálloda, a város vendégházai kihasználtan üzemelnek, a minőségi turizmusra épülő új szolgáltató vállalkozások jelentek meg. (Túraszervező – vezető; hegyi kerékpár kölcsönző, múltidéző barangolás…)
- A külterületei a beépítések a farmszerű gazdálkodásra és vállalkozásra kijelölt övezetek kivételével nem engedélyezettek.
- A városban aktívan működő, a lakossági többség támogatását bíró civil szervezetekkel a városvezetés együttműködési megállapodást kötött. A lakossági fórumok közötti időszakokban folyamatos az együttműködés a város fejlesztését érintő minden kérdés döntés-előkészítéseiben.
A jövő tervei
Téma az utcán hever
Tisztelt Választó Polgár! Ön tudja, hogy jelenleg ki a területi képviselője, akihez közvetlenül is fordulhat? Ha nem, tegyük rendbe!
Körzetesítéssel, és a körzetekben megbízott képviselőkkel biztosítanám a lehetőséget, azt a „bevált” gyakorlatot, hogy minden lakos számára egyértelmű legyen, melyik képviselőhöz fordulhat gondjaival, kérdéseivel a várost érintő ügyekben!
A képviselőktől jogosan elvárható: megválasztásukat követően is tartsák a kapcsolatot a körzetük lakóival, ismerjék az adott területek megoldásra váró problémáit!
Ezeket önállóan tegyék a testület asztalára, amelyek megoldásához a testületi üléseken képesek is hozzájárulni! Területét jól ismerő képviselő számára a „téma az utcán hever”. Ez lehet a garancia, hogy a testületben végrehajtásra elfogadott témák valóban bekerülnek a költségtervbe. Ön szerint így működik? Ha nem, tegyük rendbe!
Rend a lelke mindennek
Üzemeltetés, karbantartás, felújítás, beruházás és egyéb fejezet:
A „’jó gazda’ szemlélettel önkormányzott város” külső ránézésre is annak tűnik. Amennyiben a közterek, utak, zöldfelületek állapota elhanyagolt, akkor minden valószínűség szerint a szemmel nem látható dolgok sem lehetnek rendben.
Az itt élők számára a városműködtetés összes területére kiterjedő rendezettség adja a „jó itt élni – otthon érzem magamat” életérzést, míg az idelátogatók a látottak alapján viszik tovább a város jó, vagy kevésbé jó hírét. Van teendő, tegyük rendbe!
Az újonnan kezdődő önkormányzati ciklus első munkanapjától kezdődően, érezhető és mérhető eredményességet hozó tettekre van szükség!
Vannak olyan intézkedések, melyek eredménye néhány hónapon belül érzékelhető:
- Rendezett és tisztántartott közterületek
- Rendszeresen gondozott zöldfelületek
- Kátyúmentes, télen takarított és síkosság-mentesített belső közlekedési utak
- Rendszeresen ürített utcai szemetesek és üveggyűjtő konténerek (a temetőben is)
A teljes önkormányzati ciklusra tervezett és azon túlnyúló feladatok:
- 2019-2024-es önkormányzati ciklusból áthúzódó feladatok befejezése. Részletes feladatlista átadás-átvétel – szerződések – státuszrögzítés (költség, időarányos teljesülés), szükség szerint felülvizsgálat – befejezés.
- Iskolaépületek belső felújítása ütemezés szerint.
- Belső úthálózat kiemelt karbantartás, felújítás ütemezés szerint. DMRV-vel és egyéb szolgáltatókkal egyeztetve, a hálózatok felújítása után.
- Bölcsőde működtetésével az önkormányzati szolgáltatások köre városi ranghoz méltóan bővül. Várható igények felmérése, lehetséges helyszínek kiválasztása –döntés, lobbitevékenység kormányzati forrás megszerzésére, előkészítés és a kivitelezés indítása a ciklus végéig.
- Rendőrség visszahozása. Városi ranghoz, illetve a várhatóan növekvő idegenforgalom okán szükségszerű. BM illetékesekkel kapcsolatfelvétel, feltételek egyeztetése; helyszín kiválasztása; megállapodás – előkészítés kivitelezésre, átadás 2029 első félév.
- Művésztelep visszahozása a város jövőképe szempontjából stratégiai érdek. Illetékesekkel kapcsolatfelvétel, lehetséges helyszínek kijelölése, előzetes egyeztetések megkezdése, jogi érvényű megállapodás. Eljutni tervezési munkák és engedélyezések befejezéséig, kivitelezés megkezdéséig a ciklus végére.
- Szállodasor sorsában meghozni a döntést. Hasznosítás vagy elbontás. Szakértői vélemények elkészítése – testületi döntés. Döntésnek megfelelő előkészítő munkák. Ciklus végéig eljutni a konkrét munkakezdésig.
- Megítélt pályázati források felhasználása.
Új iskolai tornaterem létesítése: Testületi döntés – pályázati okmányok aláírása, tervezés, engedélyeztetés 2027; kivitelezői szerződések – kivitelezés. A befejezés várhatóan túlnyúlik a cikluson.
Dunapartra kormányrendeletben biztosított 1 Mrd. Ft keretösszeg felhasználása:
Forráslehívás feltételeinek tisztázása 2026 első félév; sikeres kormányzati megállapodás esetén projektzárás 2030.
- Városi sportcsarnok építése: Lobbizás kormányzati és egyéb külső források elérésére, lehetőségek tisztázása 2026 első félév. Sikeresség esetén projekt indítása 2026 második félév, a projektzárás túlnyúlik a cikluson.
- Közintézményeink energetikai korszerűsítése megújuló energiára alapozva.
- Ügyfélbarát hivatali működés megteremtése. Hozzáértő, elkötelezett, ügyfelek irányában készséges munkatársakkal, hivatali időben mindig elérhető telefonszámokkal, nyitott ajtókkal. Városi rangnak megfelelően az okmányiroda 2026 első félévi újraindítása.
- A nagymarosi fogorvosi kérdés megoldása 2025 végéig.
- A ’merre tovább Nagymaros’ (jövőkép 2035) koncepció tartalmi véglegesítése a lakossági többségi döntés szerint 2026 első félév végéig.
- Folytatni kell a szelídgesztenyések megmentése programot!
- Település-marketing elemeket a forgalmasabb területekre, irányító táblák a helyi nevezetességekhez (reklámfelületek).
Gazdálkodj okosan!
Tegyük rendbe a gazdálkodást, mert kizárólagosan ez vezet el egy a közmegelégedettség tekintetében színvonalasabban működtetett Nagymaroshoz!
Az utóbbi évek trendjéből következően, az előttünk álló önkormányzati ciklusban a helyi feladatok ellátásához szükséges állami finanszírozásban további szigorítások, megszorítások várhatók.
Ahhoz, hogy az önkormányzati közszolgáltatások jelenlegi színvonala tovább ne csökkenjen, a szükséges területeken inkább növekedjen, a jelenlegi gazdálkodásban változtatásokra, szemléletmód-váltásra van szükség.
Az elmúlt évek költségtervezés-folyamati testületi egyeztetéseit követve (facebook), az elfogadott költségvetéseket és beszámolókat átnézve, látszanak a lehetséges „kitörési pontok”.
- Költségvetés-tervezés, szerződés, végrehajtás, monitoring, kontrolling folyamat:
Versenyszférából módszertan átvétele, és illesztése önkormányzati környezetre.
- Transzparencia önmagában hatékonyságjavulást eredményez.
- Pályázatok, lobbi
Kapcsolati tőkével lobbitevékenység a város számára is elérhető pályázatok kiírására;
Pályázat eredményesség növelésére, pályázatfigyelésre, pályázatok kiírására eredménydíjas szakértő foglalkoztatása.
- Önkormányzati bevételek növelése:
Adózás: ingatlan- és telekregiszterek pontosítása, pontosabb adókivetés, hatékonyabb adóbeszedés; viszonylag magas adókerülések (ingatlanok, idegenforgalom) csökkentésére intézkedések; adókintlevőségek csökkentésére intézkedések;
Iparűzési adó: több közelmúltban Nagymarosról távozott vállalkozást visszahozni;
Önkormányzati ingatlanok: hasznosítási szerződések felülvizsgálata, reális piaci árnak megfelelően; a városi ingatlanokkal optimális gazdálkodás; szakértők és a lakosság bevonásával a ciklus első évében az ingatlanok kérdésében a döntéseket meg kell hozni;
Költséghatékonyság (tervezés, szerződés, lebonyolítás) folyamatokban egységnyi adóforint több eredményt hoz;
Parkolási díj hatékonyabb beszedése (lakosság kedvezményes bérlet);
Közterületfoglalási díj újraszabályozás, következetes beszedés.
- Önkormányzati kiadások csökkentése:
Rezsikiadások csökkentése a közvilágítás ütemezett korszerűsítése;
Együttműködés és társulás önkormányzatokkal a minőségibb és költséghatékonyabb közszolgáltatásokban, működési költségek csökkentésében (kertészeti munkák, parkgondozás);
Veszteségforrások feltárása, döntés, ütemezett intézkedés;
Állami támogatások eredményesebb kihasználása rezsicsökkentésre.